• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Direct Duidelijk TourOnline bijeenkomsten over duidelijke, inclusieve en bruikbare overheidscommunicatie
  • Direct Duidelijk Tour
  • Programma
  • Webinar gemist of terugkijken?
  • Over de Direct Duidelijk Tour
    • Artikelen
  • Schrijf je in!
Home Webinar gemist of terugkijken?

Webinar gemist of terugkijken?

Wil je een webinar van de Direct Duidelijk Tour terugkijken? Of wil je een vraag-antwoordverslag van de gesprekken met onze gasten teruglezen? Hieronder vind je per webinar, per onderwerp, de opnames en verslagen.

Direct duidelijk over de Tweede Kamerverkiezingen (21 januari)

Op 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Hoe informeer je inwoners over de verkiezingen en over hoe je kunt stemmen, zeker in coronatijd? Hoe zorg je dat de informatie die je geeft goed te begrijpen is voor iedereen?

Seizoensfinale Direct Duidelijk Tour: vraag maar raak! (26 november)

Na 16 afleveringen van de Direct Duidelijk Tour sloten we dit seizoen op donderdag 26 november af. Dat deden we met een speciale aflevering waarin we de lessen die we geleerd hebben voor je op een rijtje zetten. Én we vroegen 3 gasten terug te keren om vragen van jou en andere kijkers te beantwoorden.

Van redigeren naar content ontwerpen (12 november)

Doe jij al aan content ontwerpen, oftewel content design, in jouw organisatie? Als contentontwerper zoek je naar de best mogelijke oplossing bij de behoefte of de vraag van de bezoeker. Die oplossing kan een stuk tekst op de website zijn, maar het zou ook een appje, een film of een serie brieven kunnen zijn. Een contentontwerper stelt de leefwereld, psychologie en manier van content consumeren van de bezoeker centraal. En gebruikt daarbij data en onderzoeksresultaten over hoe mensen lezen en teksten tot zich nemen.

Hoe krijg je juridische teksten direct duidelijk? (15 oktober & 5 november)

Juridische taal is onbegrijpelijk voor de gemiddelde lezer. Juridische teksten bevatten vaak ingewikkelde zinnen en vaktermen. Er zit een groot spanningsveld tussen wat juridisch noodzakelijk is om op te schrijven en het begrip door de lezer. Hoe zorg je dat de lezer de tekst begrijpt? Dat de boodschap overkomt? En dat tegelijkertijd een tekst juridisch gezien nog steeds klopt?

Ben jij direct duidelijk? Zo onderzoek je of dat echt zo is (28 oktober)

Natuurlijk zijn er tools of hulpmiddelen beschikbaar die testen of jij jouw zinnen in B1 hebt geschreven. Websites die jouw spelling checken. Of die suggesties doen voor synoniemen. Maar hoe weet je zeker dat je direct duidelijk bent? Dat het werkt wat je hebt geschreven of gemaakt? Er is maar één manier: door het te onderzoeken, te testen, te valideren. Met jouw doelgroep, met ‘echte mensen’.

Direct Duidelijk Doen (1 oktober)

Wat heeft Direct Duidelijk tot nu toe bereikt en vooral: wat zijn de plannen voor de komende tijd? En wat heb jij daaraan? Kay Bemelen, brigadeleider van Direct Duidelijk, vertelt je alles over de initiatieven die je dit jaar nog kunt verwachten: een taalhulplijn, een applicatie én trainingen. Verder blikken we terug op leerzame momenten uit de Direct Duidelijk Tour tot nu toe. Heb je afleveringen gemist? Dan praten wij je in dit webinar bij over de belangrijkste lessen.

Apps, tools en websites: hulpmiddelen voor direct duidelijke communicatie (17 september)

Er zijn veel hulpmiddelen beschikbaar die jou kunnen helpen om duidelijk te communiceren: van de applicatie Klinkende Taal tot de website woordenlijst.org. Hulpmiddelen om bijvoorbeeld teksten te verbeteren, toegankelijkheid te testen of om onderzoeksvragen te stellen aan een groot publiek. In dit webinar geven we deze tools een podium. 

Kijken als een klant? Maak een klantreis (10 september)

Bij bepaalde gebeurtenissen in je leven heb je te maken met de overheid, of je het wilt of niet. Je hebt vergunningen nodig als je een huis wilt bouwen, je vraagt een uitkering aan als je werkeloos raakt, je doet aangifte als je een kind krijgt. Een klantreis is de reis die iemand aflegt langs organisaties en diensten bij zo’n levensgebeurtenis. Maak zelf eens een klantreis. Want dan verdiep je je in het perspectief van jouw doelgroep en krijg je zicht op hoe je jouw dienstverlening het best inricht. Hoe organiseer je een klantreis in jouw organisatie? En wat kunnen we leren van organisaties die dit veel doen?

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden (3 september)

Een goed beeld kan een tekst duidelijker maken voor de lezer. Een beeld kan ook betekenis toevoegen. Hoe gebruik je beeld nu op de goede manier? Wat is wel en niet handig om te doen? Wat kun je leren van hoe andere organisaties beeld toepassen?

Handen uit de mouwen: direct duidelijke communicatie voor iedereen! (2 juli)

"Mijns inziens begint duidelijk schrijven bij: je verdiepen in je lezer. Duidelijkheid ontstaat wanneer wat jij wilt vertellen, aansluit op wat voor een ander belangrijk en duidelijk is", aldus Sanne van der Hagen, adviseur inclusie en begrijpelijke taal en begeleider van deze sessie.

Van fysiek tot online: duidelijke dienstverlening en communicatie via alle kanalen (25 juni)

Kun je zomaar alle processen in jouw organisatie digitaliseren? Wanneer is het slim om voor een ander kanaal te kiezen? Hoe zorg je dat de dienstverlening en communicatie via alle kanalen op elkaar afgestemd én direct duidelijk is? En wat kunnen we leren van het Informatiepunt Digitale Overheid om de eigen dienstverlening te versterken?

Direct duidelijke communicatie over de grenzen (18 juni)

Wat kunnen we leren van onze collega's in het buitenland over duidelijk communiceren? Wat zijn best practices die wij in Nederland misschien ook wel kunnen toepassen? Laat je inspireren door goede voorbeelden en wellicht een andere, frisse kijk op zaken!

Alles over begrijpelijke taal (11 juni)

Wat is begrijpelijke taal precies? Wat voor de één begrijpelijk is, is voor de ander misschien wel lastig óf juist veel te simpel. Als de taal die je gebruikt te lastig is, haken lezers af.  Maar als die te simpel is, nemen mensen de boodschap niet meer serieus. Bestaat er een gulden middenweg? Wat komt er allemaal bij kijken als je begrijpelijk wilt communiceren? Welke vaardigheden moet je daarvoor hebben of ontwikkelen?

Zo betrek je burgers, op een inclusieve manier (28 mei)

Wil jouw organisatie burgers en eindgebruikers betrekken bij het ontwikkelen en verbeteren van dienstverlening en communicatie? In dit webinar gingen we in gesprek met experts en ervaringsdeskundigen uit de praktijk over hoe je op een succesvolle manier verschillende doelgroepen betrekt. Dus ook diegenen die niet altijd even goed kunnen meekomen in de samenleving.

Draagvlak in jouw organisatie (20 mei)

Hoe creëer je draagvlak voor duidelijke en inclusieve communicatie en dienstverlening in jouw organisatie als je tegen drempels aanloopt? Tijdens deze aflevering ging Renata Verloop hierover in gesprek met Dominique Simhoffer (gemeente Utrecht) en Luc Boss (Logius). Dit webinar kan je terugkijken via de terugkijkpagina.

Duidelijke communicatie in tijden van crisis (14 mei)

De coronacrisis raakt iedereen. Daarom is inclusieve en duidelijke communicatie en dienstverlening belangrijker dan ooit. In dit eerste webinar ging onze presentator Renata Verloop in gesprek met Steffie Kuijken, regisseur communicatie bij Veiligheidsregio Zuid-Limburg en met Lea Bouwmeester, oud-Kamerlid en vernieuwer op het gebied van inclusie, digitalisering en gezondheid.

Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die werken aan de online dienstverlening van de overheid. Via evenementen leren we van elkaars ervaringen en doen we ideeën op. Met instrumenten delen we die kennis.

Naar Gebruiker Centraal

Direct Duidelijk

De overheid moet duidelijk communiceren. Dat betekent: rekening houden met je lezer, een persoonlijke benadering kiezen en ervoor zorgen dat de taal begrijpelijk is. De campagne Direct Duidelijk helpt hierbij.

Naar Direct Duidelijk

Zie ook

  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring