Eén beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Ideaal dus, die filmpjes, foto’s, illustraties en infographics in je (overheids)communicatie. Maar… niet voor mensen met een visuele beperking. Gelukkig zijn er talloze manieren om ook hen te betrekken en te bereiken. Soms wettelijk verplicht, soms voor de hand liggend, en soms creatief bedacht. Rik Wouters en Hans Beerens delen hun expertise in de Direct Duidelijk Tour. Hun visie: een site die goed toegankelijk is voor blinden, is dat nog meer voor de ziende mens.
1 dag, 20 uur en 20 minuten: zolang heb je nodig om de eerste 50 afleveringen van de Direct Duidelijk Tour te kijken. Heb je niet zoveel tijd? Dan is er nu een handige samenvatting in boekvorm: Direct geleerd, duidelijk gedaan. Een welkom boek, bleek wel uit de enorme opkomst bij de boekpresentatie.
Wil je weten of de dienstverlening van jouw organisatie duidelijk is? Of mensen jouw teksten en andere communicatie-uitingen begrijpelijk vinden? Zoek je verbetering? Dan zit er maar één ding op: testen, testen en nog eens testen – hoe beperkt je tijd of budget ook is. Hoe je dan het beste test? Dat vertellen Jacinta de Moor, Marc Mulder en Karen Deschamps in de Direct Duidelijk Tour. Ga in elk geval niet vanachter je computer testen, maar doe dit met ‘echte mensen’. Op de Libelle Zomerweek bijvoorbeeld.
Digitale toegankelijkheid, inclusie, duidelijk communiceren voor iedereen, artificial intelligence… hoe ga jij hiermee om als communicatieprofessional? Communicatiegoeroe Betteke van Ruler en praktijkexpert Suzanne Plomp vertellen in de Direct Duidelijk Tour over de kunst van het communicatievak. Gouden tips: test je boodschap op inhoud én gevoel. En doe aan koffiepraat.
Even een online onderzoekje doen en dan denken dat het over de hele samenleving gaat? Die vlieger gaat niet op als je nieuwe (overheids)diensten, producten of beleidskeuzes wilt maken waar iedereen baat bij heeft – dus óók de kwetsbare groepen. Inclusief onderzoek doen is dan de sleutel. Meike van Genugten en Tessa van Loenen geven in de Direct Duidelijk Tour gouden tips over hoe je dit aanpakt. Zoals: werk in álle fasen van je onderzoek inclusief, en neem de tijd.
Als je als overheidsorganisatie een grote groep mensen gaat informeren, wil je dat je boodschap effectief en zonder ruis bij iedereen aankomt. Oók bij specifieke doelgroepen. Merit van Breukelen, Anneke Sellis en Daniëlle Dil vertellen in de Direct Duidelijk Tour hoe zij sleutelfiguren en opiniemakers inzetten om hun doelgroep écht te bereiken.
Met precies dat éne woord of die paar korte zinnetjes de boodschap kernachtig overbrengen. Dat is de kunst van UX writing en microcopy. Hoe doe je dit voor je overheidswebsites, -apps en -brieven (ja, die ook!)? Tobias van Geijn, Wiep Hamstra en Theo van der Mark vertellen het geheim van de smid in de Direct Duidelijk Tour aan de hand van de CoronaMelder-app en een gemeentelijke belastingbrief.
Desinformatie en nepnieuws kunnen meningen versterken of verdrukken, zorgen voor het uitvergroten van verschillen binnen de samenleving en worden razendsnel verspreid door sociale media. Hoe ga je hier als overheidsorganisatie mee om? Hoe kun je als communicatieprofessional reageren en waar moet je op letten? Yvette Linders en Maarten Hilbrandie, te gast in de Direct Duidelijk Tour, geven uitleg.