• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Direct Duidelijk Tour Webinars over duidelijke overheidscommunicatie en -dienstverlening, naar de homepage
  • Home
  • Agenda
  • Webinar terugkijken?
  • Blogs
  • Videofragmenten
  • Over de Direct Duidelijk Tour
Home Blogs

Blogs

Geen tijd om de webinars van de Direct Duidelijk Tour te bekijken? Lees hier ons blogs over de uitzendingen.

Ontdekken, ontwerpen, implementeren en effect meten: zo doe je klantonderzoek

21junGepubliceerd op 21 juni 2022

Gebruikmaken van overheidsdienstverlening kan soms lastig en frustrerend zijn. Hoe kun je mensen wél een prettige gebruikerservaring geven? En hoe zet je daar klantonderzoek voor in?

Krachtig communiceren met storytelling

06junGepubliceerd op 6 juni 2022

Wat is de kracht van storytelling precies en hoe zet je het als overheid in om mensen te bewegen? Lees het in de blog.

12 vragen (en antwoorden) over werken met persona’s

23meiGepubliceerd op 23 mei 2022

Wat zijn persona’s precies? Waarom zou je ze willen gebruiken? En hoe voorkom je stigmatisering van mensen? In dit artikel vind je 12 vragen en antwoorden uit het webinar ‘De zin en onzin van persona’s’

Weerstand is vaak een teken van betrokkenheid

25aprGepubliceerd op 25 april 2022

Contact maken met je eigen behoefte én met de behoefte van de ander: dat is de essentie van verbindend communiceren. Door oprecht te kijken naar de inhoud en emotie van de ander, kun je zonder oordeel de juiste communicatie starten. Zowel 1-op-1 als in grote groepen. Geen mens of groep is hetzelfde, maar uiteindelijk zijn we allemaal mensen. En het contact van mens tot mens, daar gaat het om.

Verbindend communiceren in lastige situaties

9 tips om aandacht voor duidelijke taal in jouw organisatie vast te houden

12aprGepubliceerd op 12 april 2022

In de jaren 70 maakte minister en Kamervoorzitter Anne Vondeling zich al hard voor duidelijk taalgebruik door ambtenaren. “Er moet bewustwording komen. Men is zich vaak niet bewust dat men moeilijke taal produceert.” Fast forward 50 jaar en het is nog steeds een onderwerp dat aandacht vraagt. Hou houd je die aandacht voor duidelijke taal vast? We zetten 9 tips op een rij.

Direct Duidelijk: hoe houd je de aandacht vast in je organisatie?

De overheid en gedragsbeïnvloeding

29mrtGepubliceerd op 29 maart 2022

Gedragsbeïnvloeding binnen de overheid, mag en kan dat wel? En zo ja, hoe pas je dat dan toe?

Zo beïnvloed je gedrag

Tips voor duidelijke interne documenten

15mrtGepubliceerd op 15 maart 2022

Begrijpen wij elkaar intern eigenlijk wel? En, moeten we niet beginnen om eerst binnen de organisatie duidelijk te communiceren, zodat onze boodschappen ook voor de lezer in de buitenwereld begrijpelijk zijn? In gesprek met Gert Riphagen (persvoorlichter Eerste Kamer en taaladviseur) en Martijn Jacobs (partner/directeur communicatiebureau Loo van Eck) over duidelijke interne documenten.

Duidelijke interne documenten

De fases van de beleidscirkel

15mrtGepubliceerd op 15 maart 2022

Tijdens het webinar Duidelijke interne documenten spraken Gert Riphagen (persvoorlichter Eerste Kamer en taaladviseur) en Martijn Jacobs (partner/directeur communicatiebureau Loo van Eck) over de fases van de beleidscirkel. Want als je beleid maakt, ga je door bepaalde fases heen. En laat iedere fase nou net een ander format nodig hebben. Gert en Martijn lichten de beleidscirkel toe.

Duidelijke interne documenten

“Gesprekken tussen lezers en levende boeken”

01mrtGepubliceerd op 1 maart 2022

Gesprekken tussen lezers en ‘levende boeken’; dat krijg je als je gebruikmaakt van de Mensenbieb waar Hermen Jan Rijks directeur van is. De Mensenbieb bestaat uit 1-op-1-gesprekken met mensen waarover een duidelijk oordeel bestaat, bijvoorbeeld door huidskleur, geloofsovertuiging, geaardheid of verslavingsachtergrond. Vooroordelen kunnen volgens Hermen Jan schadelijk zijn en daarom des te belangrijker om de mensen achter ‘het label’ te leren kennen.

Hermen Jan Rijks

“Een momentum om mensen weer wat belangrijker te vinden”

01mrtGepubliceerd op 1 maart 2022

“Er is een momentum dat we mensen weer wat belangrijker gaan vinden. Het is fijn dat er aandacht is voor dit soort initiatieven”, zo begint Bart van de Ven zijn gesprek in de Direct Duidelijk Tour. Als eigenaar van TrueTalk helpt hij organisaties om zelf onderzoek te doen. Met het concept Café Bepp bouwen ze een lokaal onderzoeksveld na, op de plek waar de betreffende doelgroep aanwezig is. In een openhartig gesprek legt Bart uit dat ieder mens en ieder dialoog uniek is.

In de schoenen van
  • Ga naar pagina 1
  • Ga naar pagina 2
  • Eerdere berichten 

Footer

Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die werken aan de online dienstverlening van de overheid. Via evenementen leren we van elkaars ervaringen en doen we ideeën op. Met instrumenten delen we die kennis.

Naar Gebruiker Centraal

Zie ook

  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring