Verbinden en communiceren in lastige situaties
Evenement vindt plaats op 21 april 2022Bij een klantcontactcentrum, op sociale media, aan de balie of bij een buurtbijeenkomst kun je situaties meemaken waarbij emoties hoog oplopen. Waar sprake is van onenigheid of weerstand. Hoe ga je hiermee om? Hoe herstel je of behoud je de verbinding? Laat je in dit webinar inspireren door experts op het gebied van onder andere dilemmalogica en verbindend communiceren.
Onze gasten:
Ellen Dahlhaus
Ellen werkt bij het ministerie van VWS. De kern van haar werk draait om de vraag: samenwerken en verbinden, #hoedan? Voor het antwoord put zij uit de bron Nonviolent Communication (Marshall Rosenberg). In dit gedachtegoed kijk je met de “behoeftenbril op” naar de wereld. Je leert zien wat je zelf nodig hebt, en wat de ander nodig heeft. En dat leidt tot verbinding en samenwerking.
Aart Paardekooper
Aarts motto is ‘eerst luisteren, dan communiceren’. Als je als overheidsorganisatie wilt aansluiten op wat leeft in de samenleving, breng dan eerst in kaart hoe mensen over een onderwerp denken. Wat is de steun en de kritiek – en op basis van welke argumenten? Dat lukt niet alleen via social mediamonitoring, want daar vind je vaak alleen de uitersten. Je moet dus ook de mening van ‘het stille midden’ onderzoeken. Aart vertelt hoe dat helpt bij het overbruggen van tegenstellingen en hoe je communiceert over dilemma’s.