Je doelgroep écht bereiken? Maak gebruik van sleutelfiguren en influencers
Evenement vindt plaats op 1 december 2022Als je als overheidsorganisatie een boodschap verspreidt onder een grote groep mensen, bestaat het risico dat de inhoud verloren gaat, verkeerd wordt geïnterpreteerd of zelfs de doelgroep helemaal niet bereikt. Wil je jouw doelgroep écht bereiken? Dan is het slim om sleutelfiguren of opiniemakers uit relevante netwerken waarbinnen jouw doelgroep zich begeeft in kaart te brengen. En vooral ook in te zetten! Hoe doe je dat? En is het ethisch verantwoord om als overheid met echte ‘influencers’ te werken?
Onze gasten:
Daniëlle Dil
Sinds november 2020 zit Daniëlle als senior communicatieadviseur in het coronateam van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het is haar taak om specifieke doelgroepen te informeren over (vaccineren tegen) corona.
Denk aan laaggeletterden, anderstaligen, mensen met een migratieachtergrond. Maar ook dak- en thuislozen, mensen in gevangenissen en ontheemden. Mensen die vrijwel niet bereikt worden door de campagnes van de Rijksoverheid. “Mijn ervaring in coronacrisistijd deel ik graag met anderen, zodat we de groep die we niet standaard bereiken verkleinen.”
Merit van Breukelen
Sinds 2020 is Merit van Breukelen projectleider van het Netwerk Digitale Inclusie 55+. Een initiatief waarin 50 organisaties (publiek, maatschappelijk en privaat) samenwerken om de oudere Rotterdammers zo goed mogelijk te ondersteunen met hun digitale uitdagingen. “Hierbij proberen we zoveel mogelijk oudere Rotterdammers te bereiken. Ik vertel graag meer over onze ervaringen vanuit het netwerk.”
Anneke Sellis
Hoe maak je mensen bewust van de gezondheidsrisico’s van te veel zitten? Anneke is programmamanager ‘preventie beroepsziekten’ van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en bedacht met haar team de Nationale Beweegminuut. Voor deze ludieke campagne maakten Willie Wartaal en Olga Commandeur een lied en een videoclip. In het webinar vertelt Anneke over de campagne, de inzet van influencers, de keuzes die ze maakten en meer!