• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Direct Duidelijk TourOnline bijeenkomsten over duidelijke, inclusieve en bruikbare overheidscommunicatie
  • Direct Duidelijk Tour
  • Programma
  • Webinar gemist of terugkijken?
  • Over de Direct Duidelijk Tour
    • Artikelen
  • Schrijf je in!
Home Evenementen  Diverse samenleving vraagt om inclusieve communicatie: #hoedan?
12mei

Diverse samenleving vraagt om inclusieve communicatie: #hoedan?

10:00 - 10:55
Gratis
0
439
361 Aanmeldingen

Als mensen zich niet herkennen in bijvoorbeeld folders bij de huisarts of ze voelen zich nooit aangesproken door de beelden op het journaal, dan kan dat ertoe leiden dat mensen buitengesloten worden. De oplossing: inclusief communiceren. Wat is nu eigenlijk inclusief communiceren? En hoe doe je dat? We praten hierover met experts vanuit de wetenschap en met deskundigen vanuit de praktijk.

Gast 1: Lidwien van de Wijngaert

Hoe weet je of je dienstverlening inclusief is? Kun je het meten? Prof. dr. Lidwien van de Wijngaert werkte mee aan de ontwikkeling van een methode om te toetsen hoe inclusief je dienstverlening is: het toetsingskader inclusieve dienstverlening. Het uitgangspunt in dit toetsingskader is dat inclusiviteit niet alleen door de dienst maar ook door de gebruiker wordt bepaald. Samen met Wolfgang Ebbers maakte zij voor Gebruiker Centraal podcasts over dit onderwerp.

Lidwien is hoogleraar bij het Departement Taal en Communicatie van de Letterenfaculteit van de Radboud Universiteit. Daarnaast is zij senior onderzoeker en adviseur bij EMMA en ANNE.

Hanneke FeltenGast 2: Hanneke Felten

Vooroordelen, stereotypen en discriminatie (bewust dan wel onbewust) oefenen invloed uit op onze communicatie. Als onderzoeker en projectleider bij Movisie en het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) coördineert Hanneke diverse projecten rondom deze thematiek. Samen met collega’s doet zij onderzoek naar hoe je vooroordelen, stereotypen en discriminatie kunt verminderen en adviseert zij professionals in de sociale en publieke sector.

 

Het klopt dat dit specifieke webinar, in afwijking van de rest, op een woensdag plaatsvindt.
Heb je vragen over dit onderwerp? Laat het ons weten via info@gebruikercentraal.nl.

Schrijf je in voor dit webinar


Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die werken aan de online dienstverlening van de overheid. Via evenementen leren we van elkaars ervaringen en doen we ideeën op. Met instrumenten delen we die kennis.

Naar Gebruiker Centraal

Direct Duidelijk

De overheid moet duidelijk communiceren. Dat betekent: rekening houden met je lezer, een persoonlijke benadering kiezen en ervoor zorgen dat de taal begrijpelijk is. De campagne Direct Duidelijk helpt hierbij.

Naar Direct Duidelijk

Zie ook

  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring