De zin en onzin van persona’s
Evenement vindt plaats op 19 mei 2022Is het altijd een goed idee om persona’s te gebruiken in de ontwikkeling van beleid of het inzetten van een communicatiestrategie? Persona’s, fictieve weergaven van groepen gebruikers, kúnnen helpen om je doel zo goed mogelijk te bereiken. Maar, ze komen zeker niet in élke situatie van pas. En ze worden ook niet altijd op een goede manier gemaakt. Wanneer gebruik je persona’s en wanneer niet? Wat zijn de belangrijkste valkuilen om op te letten als je ermee aan de slag gaat? En als de situatie zich ertoe leent: hoe begin je en op welke manier zet je ze in?
Onze gasten:
Natanja de Bruin
Natanja de Bruin is partner en senior adviseur bij onderzoeks -en adviesbureau Customer Revolution. Samen met collega Boudewijn Bugter schreef ze het in 2018 verschenen boek ‘Werken met persona’s en profielen’. Volgens Natanja zorgt het maken van persona’s voor herkenning, verrassing en inzicht in wat je klanten of gebruikers écht nodig hebben. Persona’s zijn de ideale tool om het verhaal van mensen te kunnen visualiseren. Mits je ze op de goede manier maakt!
Stefan Dekker
Stefan is business analist en adviseur gebruikersbeleving bij IVO Rechtspraak. Zijn aandachtsgebieden zijn gebruikersbeleving en online dienstverlening. Waar kan het op die gebieden beter? En hoe?
Stefan is ook voorzitter van de vakgroep UX bij IVO Rechtspraak. Vanuit die rol heeft hij ervaring met het opstellen en onderhouden van persona’s. “Persona’s zijn een samenvatting van gebruikersonderzoek. Ze zijn een instrument om te inspireren om vanuit de klant te denken.”